izabrana dela

izabrana dela

среда, 17. мај 2017.

TWIN PEAKS (1990-91, TV)


Kao što sigurno znate, najiščekivaniji filmski događaj ove godine jeste vaskrsenije i produženije kultne horor-sapunice, Tvin Piks, poznate po tome što je smatram najboljom TV serijom napravljenom u SAD (odnosno, uopšteno gledano, prvom do najbolje ikada i igde, KRALJEVSTVA / RIGET).
Prve dve epizode moći ćemo da pogledamo već negde u ranu zoru u ponedeljak 22. maja... I ne, nisam pogrešio kada sam gore kazao „filmski događaj“ – jer a) serija je snimana na 35mm traci a ne digitalno (kako se danas radi i ogromna većina tzv. bioskopskih filmova), i b) sve epizode režirao je jedan od najsinematičnijih reditelja koji su ikada pravili filmove, Dejvid Linč. To znači da ovo nije toliko TV serija koliko film u trajanju od 18 sati koji ćemo morati da gledamo u nastavcima.
Linč će, siguran sam, i ovom prilikom da razbuca kao sitnu decu sve te nabeđene Vestvorlde i Ameriken Godse i kojekakve srodne koještarije za malu decu i pružiće nešto inovativno, sveže, drugačije, smelo, osobeno, samosvojno i, nadajmo se, revolucionarno – kao što je to bila i izvorna inkarnacija ove serije kada je prvi put, kao neka Boja Izvan Ovog Svemira tresnula bez najave i presedana posred zabezeknute TV publike i neke, šokirane, rasterala, a neke druge, malobrojnije, opčinila. Pre četvrt veka narod nije očekivao tako nešto; danas, umnogome zahvaljujući baš Linčovoj seriji, imamo drastičan pomak u kvalitetu TV serija, pa će publika valjda biti nešto spremnija za njegove ekscentričnosti i ludila.
Iako sam celokupnu seriju reprizirao još prošle godine, nisam stigao da se na nju blogovski osvrnem i neću moći ni sada da to u sitna crevca činim jer sam prezauzet drugim pisanijima, ALI – 1) svakako ću praviti paralele između ondašnjeg i današnjeg PIKSA čim pogledam prvih nekoliko epizoda, i 2) umesto mene, izuzetan tekst o ovoj seriji napisao je povremeni saradnik ovog bloga, moj imenjak, poznatiji kao „matoji“.
Ovaj njegov sažetak je nešto izuzetno i preporučujem ga SVAKOME, bilo da je gledao seriju u skorije vreme ili ne, jer on je u svom tekstu naglasak stavio upravo na mistično-okultno-misterijsko-hororični deo zapleta, dakle očistio je osvrt od Ko-će-koga, Ko-je-s-kime sapunjarskih zavrzlama i napravio odlično podsećanje i UVOD koji će nam dobro doći da osvežimo sećanje, rekapituliramo gde smo bili i šta smo WTF gledali, te da se lakše snađemo u ko zna kakvim ludilima koja nas čekaju.
Linč je kazao da je za bolje razumevanje nove serije poželjno reprizirati film TWIN PEAKS: FIRE WALK WITH ME. To vam i ja savetujem da obavite pre ponedeljka – i da, pride, overite donji, zaista odličan i nadasve koristan tekst.

A sada, sklanjam se iza crvene zavese i reč prepuštam gostu-domaćinu.


 TWIN PEAKS 
by
„matoji“



Tvin Piks je malo mesto smešteno u severozapadnoj – pacifičkoj zoni Sjedinjenih Američkih Država, u blizini granice sa Kanadom, ali i između dva sveta, ušuškano u četinarsku šumu, uvek niske oblake i huk vodopada, koji zaodevaju ne samo mesto, već i meštane i utiču na njihovu prirodu svojom veličanstvenom mističnom spokojnošću, ali i iskonskim silama koje su često razorne moći. Kako drugačije shvatiti likove koji su čudni, nepredvidivi, višeslojni, kao da u njima postoji drugo, treće ili četvrto ja, koje je često iracionalno koliko je nestvaran i sam ambijent u zoni prožimanja iskonske, divlje prirode i rubne civilizacije poznate pod nazivom Tvin Piks.


U mestu u kojem je ritam života usporen, možda i zbog konstantnog mirisa Daglasove jele koja dominira u okolnim šumama, desilo se brutalno ubistvo lokalne miljenice Lore Palmer. Zbog surovosti kojom je počinjeno ovo delo i kompleksnosti slučaja lokalni organi reda na čelu sa šerifom Harijem Trumanom dobili su ispomoć u vidu Dejla Kupera, specijalnog agenta FBI-a. Ako postoji neko na koga iskonske mistične sile Tvin Piksu ne utiču, onda je to šerif Hari Truman, kao potpuno prizemna i krajnje racionalna osoba. Sa druge strane, čini se da Dejla Kupera, iako je tek došao, magija ovog mesta potpuno izobličuje u još jedan „tvinpiksovski” lik. Izgleda da u toj transformaciji nisu presudni ni miris kafe i pite od višanja u restoranu RR, pa čak ni miris Daglasove jele, već čini se ono nešto što dolazi iz okolnih šuma, ali ne atakuje na čula, već na podsvest. Kuper shvata da to nešto preko njegovih snova pokušava da mu pomogne u rešavanju slučaja ubistva Lore Parmer, i to preko različitih simbola i zagonetki. Rešiti ih nije ni malo lako, pa on pored zvanične deduktivne metode pribegava i paranormalnim metodama kakve su hipnoza ili rituali tibetanskog budizma. Hari Truman je naravno zapanjen Kuperovim metodama, ali ga strahopoštovanje prema agentu FBI-a i nekakvo neobjašnjivo lično poverenje teraju da mu veruje i pomogne koliko je to u moći njegovog racija. Ovaj spoj Kuperovih paranormalnih metoda istrage i Trumanovih zdravorazumskih zaključivanja i kompatibilnost koja vlada između njih dvojice, izazvana valjda ovim krajnjim suprotnostima, čini da ovaj detektivski tandem postane efikasna mašina u raskrinkavanju zločina. Svakako, mašina ne bi funkcionisala da u njoj nisu svi šrafovi na svom mestu, tako da šerifovi zamenici, nespretni Endi Brenan i Indijanac Tomi „Houk” Hil, kao i luckasta sekretarica Lusi Moran ravnopravno doprinose efikasnom radu policije.


Liland i Sara Palmer, ožalošćeni Lorini roditelji, njeni školski drugovi i udvarači Džejms Harli i Bobi Brigs i najbolja drugarica Dona Hejvord nisu poznavali tamnu stranu Lore Palmer. Ona je iza očiju javnosti bila heroinski zavisnik i prostitutka uhvaćena u smrtonosnu mrežu, koju su ispleli diler droge Lio Džonson preko Lorinog dečka Bobija i Bendžamin Horn, vlasnik kockarnice/bordela „Jednooki Džek”. Ben Horn je lokalni moćnik koji pored „Jednookog Džeka” poseduje i robnu kuću, a radi i na tome da otkupi zemljište na kojem se nalazi pilana u vlasništvu kosooke Džoslin Pakard. Vremenom istraga dolazi do saznanja da je noć u kojoj je ubijena, Lora provela u jednoj kolibi van grada sa Liom Džonson i Žakom Renoom, jednim od mušterija “Jednookog Džeka”, ali i da je u njihovom društvu bio i treći muškarac koji je izvršio ubistvo. Prema Kuperovom mišljenju taj treći muškarac je lik iz njegovog sna i halucinacija osoba bliskih Lori Palmer – čovek duge sede kose. Policiji su u rešavanju slučaja nastojale da pomognu i školske drugarice Dona Hejvord i Odri Horn, Benova ćerka, koje su sprovodile sopstvenu istragu, ali je u daljoj policijskoj istrazi ključno bilo privođenje jednorukog Filipa Džerarda, prodavca cipela, čije telo, čini se, zaposeda izvesni duh po imenu Majk. U trenutku opsednutosti Džerardovog tela Kuper je iznudio Majkovo priznanje pokazujući mu fotorobot lika iz njegovog sna. Majk progovara kroz Filipa Džerarda: „Njegovo ime je Bob. Treba mu ljudski domaćin. Hrani se strahom i zadovoljstvima. To su njegova deca. Ja sam sličan Bobu. Nekad smo bili partneri. Ali onda ugledah lice božje i bejah pročišćen. Odsekao sam svoju ruku, ali sam ostao blizu ovog tela i povremeno sam mu se vraćao da bih zaustavio Boba. Njegovo pravo lice retki mogu videti, samo vidoviti i prokleti”. Nakon što se desi još jedno ubistvo, ubistvo Medi Ferguson, Lorine sestre, Kuper postaje svestan da njegov metod koji uključuje konvencionalne istražne procedure, ali i tibetansku metodu, intuiciju i sreću nije dovoljan, pa pribegava magiji. U određeno vreme i na određenom mestu okuplja grupu ljudi koji su na neki način povezani sa slučajem Lore Palmer. U atmosferi naelektrisanoj grmljavinom i sevanjem munja Kuperu se razotkrivaju simboli iz njegovih snova i vizija. Svi oni se stapaju u konačnom otkrovenju: Lorin ubica je njen otac, Liland Palmer.


Uhapšeni Liland sada tokom ispitivanja pokazuje svoju mračnu stranu, koja se predstavlja kao Bob, i priznaje da je počinio ubistva. Bob likuje i najavljuje napuštanje Lilandovog tela. Kada je ostavljen sam u ćeliji prisiljava Lilanda da se ubije udarcima glavom o zid. Pre nego što je izdahnuo, sada bez Boba koji je napustio njegovo telo, Liland se ispoveda detektivima, pokazuje kajanje za učinjena dela i očaj zbog smrti svoje ćerke.



Da li su na delu nečiste, paranormalne sile ili je Hari Truman u pravu kad kaže: „Bob ne može postojati. Liland je samo lud. Zar ne?” Da li su Filip Džerard i Liland Palmer zaposednute osobe bez sopstvene svesti i savesti ili su samo podvojene ličnosti, žrtve šizofrenije – psihički bolesnici? Da li Dejl Kuper ima proročke moći ili je njegova umešnost samo posledica vešte primene policijskih metoda i deduktivnog pristupa istrazi? Ono natprirodno ukoliko postoji, prikazano je krajnje suptilno i ne može se tvrditi da egzistira u stvarnosti, iako se tokom serije gomilaju fantastični nagoveštaji. Mogu li se svi ti nagoveštaji tumačiti kao plod misterioznog funkcionisanja ljudskog uma –  najveće tajne univerzuma? Nije li Bob samo simbol svekolikog zla koje ljudi čine, kako reče forenzičar Albert u jednom trenutku, i zar je tako veliko zlo u ovom divnom svetu, kako se sa čuđenjem zapitao major Brigs.


Šta je zapravo to što može biti natprirodno u seriji „Tvin Piks”? Samo prisustvo Dejvida Linča kao kreatora, tekstopisca, režisera pojedinih epizoda i na kraju i glumca nagoveštava nešto mistično, nadrealno ili uvrnuto (pre svega na nivou psihe protagonista), što je svedeno pod opšteprihvaćen pojam u svetu filma - „linčovski”. Ono „linčovsko” se ogleda najpre u osnovnom zapletu, gde se slučaj ubistva rešava uz pomoć „proročkih moći” detektiva Dejla Kupera i vizija Boba, koje imaju pojedini stanovnici Tvin Piksa povezani sa žrtvama ubistva kao što su Medi Ferguson i Sara Palmer. Jedan od važnih Kuperovih pomagača je i Margaret, žena sa trupcem u naručju, koja, kako se ispostavlja nije sasvim luda, već kao medijum preko ovog komada drveta prima informacije značajne za istragu.


Kuperova „proročka moć” se ispoljava kroz snove i vizije. U trećoj epizodi prve sezone prikazan je Kuperov san u kojem se pojavljuje jednoruki Filip Džerard, zaposednut entitetom zvanim Majk, i obraća mu se ovim rečima:
„Kroz tamu buduće prošlosti
Mag žudi da vidi
Prolaz između dva sveta
Vatro, hodaj sa mnom.“
„Živeli smo među ljudima. Mislim da to zovete trgovina. Živeli smo iznad. Mene je takođe dodirnulo nešto đavolsko. Tetovaža na levom ramenu. No, kad sam video lice boga, bio sam promenjen. Odsekao sam celu ruku. Moje ime je Majk – njegovo Bob“. U tom snu se javio i Bob: „Majk, čuješ li me? Uhvatiću te sa mojom vrećom smrti. Možda misliš da sam poludeo. Ali obećavam… ubiću ponovo“. U nastavku sna Kuper vidi sebe u prostoriji sa crvenim zavesama zajedno sa misterioznim čovekom patuljastog rasta i Lorom Palmer. Lora ga posmatra i daje znak dodirujući kažiprstom svoj nos. Patuljak progovara: „Imam dobre vesti. Ta žvaka koju voliš vratiće se sa stilom.“ Pogleda ka Lori i nastavlja: „Ona je moja sestričina, ali zar ne izgleda isto kao Lora Palmer? Kuper odgovara: „Pa to i jeste Lora Palmer... Jesi li ti Lora Parmer?“ `Lora` odgovara: „Osećam se kao da je poznajem, ali mi se ruka ponekad savije unazad.“ Patuljak nastavlja: „Puna je tajni. Tamo odakle mi dolazimo ptice pevaju lepu pesmu i uvek je muzika u vazduhu.“ Patuljak ustaje i počinje da se izvija u ritmu džeza koji ispunjava prostoriju. Zatim i Lora ustaje, dolazi do Kupera, ljubi ga i šapuće mu nešto na uvo. U tom trenutku Kuper se budi.



U prvoj epizodi druge sezone Kuper leži ranjen na podu svoje hotelske sobe i u bunilu doživljava novu viziju. U sobu prvo ulazi ostareli konobar neobično visokog rasta sa šoljom mleka na poslužavniku. Pozdravlja ga i nudi mleko namerno previđajući da Kuper leži u krvi i traži pomoć lekara. Uz osmeh u nekoliko navrata izjavljuje „Čuo sam za tebe” i uz podršku u vidu podignutog palca napušta prostoriju. Zatim se u sobi pojavljuje džin-duh i započinje razgovor: „Reći ću ti tri stvari. Ako ti ih kažem i obistine se, hoćeš li mi tada verovati? – Ko si ti? – Pitanje je gde si ti otišao... Prvo ću ti reći ovo: ’Postoji muškarac u vreći koja se smeje’. Drugo: ’Sove nisu onakve kakvim se čine’. I treće: ’Bez hemikalija ništa nećeš postići’. To je sve što ti mogu reći. Daj mi svoj prsten. Vratiću ga kad vidiš da sam ti rekao istinu. Želimo da ti pomognemo.“ Nakon toga džin-duh nestaje, a na vrata banu policajci raspršujući viziju. Ovaj džin se Kuperu javlja i kasnije (u sedmoj epizodi druge sezone) u trenutku kada Liland Palmer ubija svoju sestričinu Medi, upozoravajući ga sa „Ponovo se dešava“. Takođe, u devetoj epizodi druge sezone uz njegovu pomoć Kuper sada može da čuje ono što mu je Lora šapnula u snu, snu koji je bio i Lorin san: „Ubio me je moj otac“. Nakon što je saznao istinu Kuper dobija i svoj prsten nazad.


Ovi nadrealni snovi i vizije pružaju ključ rešenja misterije ubistva Lore Palmer. Potrebno je samo pravilno shvatiti iznesene izraze, znakove, mimiku i događanje u toj drugoj ravni stvarnosti. Toga je svestan Dejl Kuper i, stoga, osnovna vodilja u njegovoj istrazi je ta simbolička nit, koju mora da raspetlja. Raspetljana nit dala je sledeće objašnjenje. Majk i Bob su bili zli duhovi koji su opsedali tela i kroz njih činili zločine. Nakon što je Majk doživeo prosvetljenje videvši lice boga, postaje Bobov neprijatelj. Kroz telo Filipa Džerarda pokušava da pomogne Kuperu, pa od njega Kuper saznaje i Bobovu istoriju. Ljudi koje je Bob nastanjivao bili su njegova deca. Kada je Liland bio dete, njegov komšija (otac) bio je sedokosi Robertson (Robertov, odnosno Bobov sin). Bob se nastanio u Lilandovom telu, a zatim je pokušao da zaposedne i njegovu ćerku, Loru. Lora je bila veći borac od Lilanda i bila je spremna na samoubistvo ako izgubi bitku. To je i najavljivala u svom tajnom dnevniku dan pre ubistva. Kada je Bob video da ne može da joj uzme dušu, ubio ju je Lilandovim rukama.


Rešenje slučaja Lore Palmer nije i kraj serije. Štaviše, tek smo na njenoj polovini. Liland je formalno imenovan kao ubica, ali Kuper i njegova ekipa znaju da je Liland bio marioneta bez svesti i savesti, a da je konce vukao Bob, tajanstveni entitet koji je napustio Lilandovo telo pre njegove smrti. Možda je to i bio razlog što je Kuper produžio svoj boravak u Tvin Piksu, a ne samo privlačnost koju je osećao prema ovom mestu ili suspenzija iz FBI-a, koju je zaradio kršeći pravila službe zbog neprijavljenog prelaska kanadske granice i akcija koje je tamo sproveo.


Nadrealna dešavanja u drugom delu serije započinju nestankom majora Brigsa tokom noćnog pecanja sa Dejlom Kuperom. Prethodno je Brigs Kuperu pomenuo „Belu kolibu” kao stanište duša u šumama Tvin Piksa. Predosećajući vezu između Brigsovog nestanka i „Bele kolibe” Kuper saznaje od zamenika šerifa, Indijanca „Houka”, da je prema lokalnoj legendi „Bela koliba“ mesto gde obitavaju duhovi koji vladaju ljudima i prirodom. Međutim, postoji i legenda o „Crnoj kolibi“. „To je međustanica kroz koju svaki duh mora da prođe na putu do savršenstva. Tamo ćeš sresti svoju suprotnost. Moj narod to zove „očekivanje na pragu“. Ako se suprotstaviš „Crnoj kolibi“ sa nesavršenom hrabrošću, uništiće ti dušu.“ Major Brigs je posle dva dana nađen u šumi, iscrpljen i sa gubitkom pamćenja. Ipak, u sećanju mu je ostao huk sove, dok mu se ispod desnog uva pojavio ucrtan simbol u vidu tri trougla. Brigs je saznao za fenomen „Bele kolibe“ kroz tajni vladin projekat „Plava knjiga“ u koji je bio uključen. Kuperu otkriva da se taj projekat odnosi na istraživanje fenomena NLO-a. Napušten je još 1969, ali je on nastavio istraživanje u šumama Tvin Piksa, upravo zbog fenomena „Bele kolibe“.


U međuvremenu, u policijskoj stanici osoblje nalazi mrtvog čoveka za šahovskom tablom, sa tragom sečiva ispod grudi i glavu jelena. Kuper prepoznaje „rukopis“ Vindoma Erla, svog partnera koji je nekoliko godina ranije završio u ludnici nakon ubistva Kerolajn, svoje žene, a Kuperove ljubavnice. Nakon saznanja da je Erl ponovo na slobodi, Kuper, kao suspendovani FBI-ovac, prihvata posao zamenika šerifa Tvin Piksa i preuzima slučaj. Vindom Erl se zarekao da će se osvetiti Kuperu i nakon što se nastanio u jednoj kolibi izvan Tvin Piksa, uz pomoć lokalnog siledžije, Lia, planira nova ubistva. Erl svoje planove projektuje na šahovsku tablu, pa je Kuper uz pomoć Pita, vrsnog šahiste, prinuđen da mu parira na šahovskoj tabli, jer svaki loš potez i odnesena figura, nagoveštava novo ubistvo. Kuper i Pit svoje poteze oglašavaju preko lokalnih novina, dok Erl pod maskom isporučuje poruke sa odigranim potezima stanovnicima Tvin Piksa.


U Tvin Piks ponovo svraća Gordon Kol, Kuperov kolega iz FBI-a, skida mu suspenziju i vraća ga u FBI, s obzirom da su optužbe protiv njega odbačene. Takođe, donosi deo dosijea Vindoma Erla, u kojem stoji da je i on bio na haloperidolu kada je poludeo, kao i jednoruki Džerard. Ali Erl je koristio ovu drogu da simulira bolest (šizoidni manevar). Inače, Erl je kao i major Brigs radio na projektu „Plava knjiga”, a kada je cilj projekta prebačen sa svemira na šume Tvin Piksa, Erl postaje čudak. Bio je posesivan i nasilan, pa je uklonjen iz projekta. Video snimak koji je stigao do detektivskog tima iz arhive projekta, sadrži izjavu Vindoma Erla: „Ovi zli čarobnjaci koje zovu Dagpas, neguju zlo u ime zla, ništa više. Ispoljavaju se u tami bez ujednačavanja svojih motiva. Ova strastvena čistoća im omogućava pristup tajnom mestu, gde zlo daje moć. Ovo mesto moći je opipljivo i kao takvo se može pronaći, ući u njega i možda se upotrebiti na neki način. Dagpasi imaju mnoga imena za njih, ali glavno je „Crna koliba”.


Kuper, shvatajući da su slučaj Vindom Erl i nestanak majora Brigsa povezani, pokušava da odgonetne simbolične trouglaste oznake na Brigsovom vratu i na nozi dame sa trupcem, Margaret, koja takođe tvrdi da joj se beleg pojavio nakon amnezije, koja je bila obeležena blještavom svetlošću i hukom sove. Kombinujući ova dva simbola Kuper dobija sliku koju je video u obližnjoj Sovinoj pećini, a koja je deo jednog većeg petroglifa, kao deo misterioznog nasleđa Tvin Piksa.


Kuper misli da simboli predstavljaju nekakav putokaz. Erl, takođe, pokušava da ih odgonetne, pri čemu špijunira Kupera i kidnapuje majora Brigsa. Na kraju dolaze do otkrića da je crtež u pećini mapa na kojoj je prikazan put do „Crne kolibe”. Kuper smatra da vrata „Crrne kolibe” mogu biti otvorena samo u određenom trenutku. Astrološki simboli Jupitera i Saturna, prikazani na crtežu, nagoveštavaju konjukciju u kojoj se sada nalaze ove dve planete. To znači da predstoje velike promene i da sledi otvaranje vrata „Crne kolibe”. Šerif Hari na pećinskom crtežu prepoznaje lokalitet Glastonberi, jer je prikazan krug koji čine 12 američkih platana (sikamora) i tog trenutka su ubeđeni da su otkrili položaj „Crne kolibe”. Margaret, dama sa trupcem, donosi u policijsku stanicu spaljeno motorno ulje, koje joj je doneo muž pred smrt, rekavši joj da ono otvara vrata „Crne kolibe”.


Vindom Erl je preko prislušnih uređaja u policijskoj stanici saznao za Glastonberi. Njegov sledeći potez je uzimanje kraljice na šahovskom polju, a u stvarnosti otmica novoizabrane kraljice Tvin Piksa na izboru za mis, Eni Blekburn, Kuperove izabranice. Uzimanje kraljice bi ga dovelo do kralja, odnosno do Dejla Kupera, što je njegov konačni cilj. Erl uspeva da otme Eni i odvodi je sa sobom u šumu, gde nailaze na otvoren prolaz ka „Crnoj kolibi”. Detektiv Kuper i šerif Hari kreću za njima i pred krugom od 12 sikamora se razdvajaju, jer Kuper insistira da uđe sam u „Crnu kolibu”. Unutar nje on se bori za spas svoje i Enine duše, koje su ugrožene od nesmirenih zlih duhova personifikovanih kroz lik Boba, patuljastog čoveka ili kroz svoje sopstvene dvojnike. Njih dvoje na kraju ipak uspevaju da se vrate u ovaj materijalni svet, ali sa nesagledivim posledicama…


Serija emitovana 1990/91. godine sastoji se iz dve sezone. Prva sadrži 8 a druga 22 epizode. Pilot prve i dugometražnu prvu epizodu druge sezone režirao je Linč, ali i još četiri dodatne epizode. Prva sezona deluje kompaktno i funkcioniše sasvim dobro kao krimi-drama o rešavanju slučaja misterioznog ubistva, filovana sa šarenolikim likovima i njihovim međusobnim intrigama. Iako su događanja interesantna, a atmosfera misterije uvek prisutna, povremeno preti opasnost da serija upadne u kolotečinu činjenica i procedura istraživanja jednog ubistva ili da se zaplete u silne ljubavne trouglove. To imajući u vidu Linč se prihvata režije uvek u pravom trenutku, tako da nezaboravni pilot druge sezone u istraživani slučaj ubistva unosi nadrealne elemente, a seriju obogaćuje bizarnim humorom koji zadire i u slepstik komediju. U ovoj epizodi otvoreno se ironizuje melodrama, koja je sastavni deo Tvin Piksa, aludirajući pritom na sapunske opere i njihovu nezasluženu popularnost. Ova aluzija je i materijalizovana u vidu sapunice „Poziv na ljubav”, koja se vrti na televizorima domaćinstava u Tvin Piksu.


Prednost „Tvin Piksa“ u odnosu na sve druge serije ovog tipa je u konstantno prisutnoj atmosferi misterije. Čak i kada se radi o svakodnevnoj komunikaciji meštana u barovima, restoranima, hotelima i privatnim kućama, blic kadrovi tokom kojih kamera odluta na njišuće krošnje obližnje četinarske šume, na vodopad ili na semafor koji se lagano njiše na vetru unose nemir i svest o postojanju nekakve skrivene pretnje. Te pretnje su svesni i sami stanovnici Tvin Piksa. Tako, na primer, politički korektan govor prepun opštih mesta o zaštiti prirode, koji iznosi mis Tvin Piksa, ima zlokoban prizvuk, jer govoreći o šumi, njenoj lepoti i spokoju, Eni mora da naglasi i da „svaka šuma ima i svoju senku”. 
O senkama govori i Kuper kada ga optužuju za neprijavljen prelazak kanadske granice, napad na bordel, krađu droge, pa čak i dvostruko ubistvo: „Postoji veća igra od ovog što mi vi prebacujete. Zvuk koji nastaje kad vetar duva kroz borove. Životinjski osećaji. Ono čega se bojimo u tami i ono što leži iza tame. Sada vidim dalje i od straha. Gledam na svet sa ljubavlju.“ Na kraju, ne treba zaboraviti da, osim slika i zvukova prirode, veliki doprinos građenju atmosfere daje i muzička pozadina Anđela Badalamentija sa svojim melanholično-jezovitim tonovima.


Ipak, za kraj ostavljam finale. U trećoj epizodi prve sezone, a zatim i u prvoj epizodi druge sezone Linč, kao režiser, uvodi nadrealni svet kroz Kuperove snove i vizije, sa snoviđajnim kulisama, patuljcima, džinovima, ljudima i događanjima kao simbiličkim predstavama. Kulminacija ovakve predstave „stvarnosti” data je u finalu serije, kada dolazi do obračuna između Kupera i Vindoma Erla u „Crnoj kolibi“, boravištu duša na putu pročišćenja, i kako kaže legenda, mestu gde nalaziš svoju suprotnost i ako se ne suprotstaviš sa savršenom hrabrošću, uništiće ti dušu. Ova poslednja scena ne može biti rastumačena u realističnom ključu, nego samo primljena direktno kroz emotivni doživljaj, doživljaj naših najdubljih strahova i utoliko je jedino moguće doslovno je transkribovati:


Erl dovodi Eni do magičnog kruga od 12 sikamora. Iza njega u tami šume pojavljuje se crvena zavesa i oni odlaze iza nje. Nedugo zatim dolazi i Kuper sa Harijem. Kuper ulazi sam u hodnik omeđen crvenim zavesama sa antičkom statuom na njegovom kraju, a onda i u sobu sa blještavim trepćućim svetlom, gde ga sačekuje čovek patuljastog rasta i utvara sa mikrofonom koja peva o susretu pod sikamorama. Patuljak mu se obraća: „Kad me budete videli sledeći put, to neću biti ja. Ovo je čekaonica. Hoćete li malo kafe? Nekoliko tvojih prijatelja je ovde.“ Dolazi i pozdravlja ga Lora Palmer: „Videćemo se ponovo za 25 godina. U međuvremenu...“ i zauzima ukočen položaj kao da pozira, pa nestaje. Kafu mu donosi stari konobar iz njegovih snova, a zatim i džin-duh koji kaže: „Jedan i isti“. Patuljak trlja ruke, a Kuper uzima kafu koja postaje čvrsta, a zatim uljasta. Patuljak kaže: „Vau, Bob, vau. Vatro, hodaj sa mnom.“ I scena se pretvara u vatrenu stihiju, a zatim pod trepćućim svetlom Kuper izlazi iz prostorije. Kreće dalje hodnikom, a onda ulazi u drugu sobu za koju se ispostavi da je ista kao prethodna i da je nastanjuje isti patuljasti čovek. On kaže: „Još jedan čovek“, pa onda nestaje, a pojavljuje se Medi i poručuje mu da se čuva njene rođake. Vraća se u prvu sobu, ali ovog puta ona je potpuno prazna. 
Ipak, iskrsava patuljak i kaže: „Zla bliznakinja“. Pojavljuje se Lora i izvrnutih beonjača mu kaže: „U međuvremenu...“ i počinje histerično da vrišti i atakuje na Kupera. Kuper otrči do druge sobe, gde primeti ranu i krv na svom stomaku. Vraća se u prvu sobu, gde vidi sebe i Kerolajn kako leže u krvi. Zatim, shvata da je to Eni, koja se podiže. Ponovo odlazi u drugu sobu, gde ga sačeka ista ta Eni, s kojom obavi sledeći razgovor: „Dejl, videla sam lice čoveka koji me je ubio. To je moj muž. – Eni? – Ko je Eni? To sam ja. – Kerolajn! – Sigurno si pogrešio, ja sam živa!“ Osoba pred Kuperom menja svoj lik; bila je Eni, pa Kerolajn, zatim zlokobna Lora i na kraju Erl. Kuper je oči u oči sa Erlom, dok Eni stoji sa strane i iznenada nestaje. Erl se zasmeje, pa kaže: „Ako mi daš tvoju dušu, pustiću Eni da živi. – Hoću.“ Onda Erl vadi nož i zabija ga Kuperu ispod rebara. Scena se pretvara u vatrenu stihiju. Zatim se film odmotava unazad do trenutka koji prethodi zarivanju noža i pred Kuperom Bob hvata Erla koji vrišti, zauzdava ga, a Kuperu kaže da ide. „Erl obmanjuje. On ne može da traži tvoju dušu. Ja ću je tražiti.“ Kuper odlazi, ali zatim utrčava njegovo drugo ja, Kuperova zlokobna varijanta i kezi se u lice Bobu. Ona „bolja“ varijanta Kupera u hodniku nabasa na Lilanda koji kaže: „Nikoga nisam ubio“. Zatim do Lilanda dolazi i zlokobna varijanta Kupera, pa počinju da se cerekaju jedan drugom u lice. Kuper broj 1 juri Kupera broj 2 (ili obratno) i kada se sustignu, u krupnom kadru pojavljuje se đavolsko lice Boba. U tom trenutku sa ove strane kruga od 12 sikamora pred Harijem se pojavljuju nepomična tela Kupera i Eni.

Kuper se budi u hotelskoj sobi sa Harijem i doktorom Vilom, dok je Eni u bolnici. Želi da opere zube i odazi u kupatilo. U kupatilu, kao pod hipnozom, cedi pastu u lavabo, a zatim lomi glavom ogledalo u kojem se nalazi lik Boba. Okreće glavu krvavog čela i zlurado ponavlja pitanje: „Kako je Eni?... Kako je Eni?...“, zlobno se cerekajući.


Tu se serija završava. Ne sumnjam da se u ovom psihodelično-nadrealnom raspletu nalaze svi odgovori. Samo što ih je, kao što rekoh, teško racionalizovati, jer se do njih dolazi intuitivno. Jedino je nedvosmisleno jasno da se Lorina najava „Videćemo se ponovo za 25 godina“ (bila ona nada, obećanje, pretnja ili neminovnost), ostvarila. Snimljeno je novih 18 epizoda u kojima su isti ovi likovi okupljeni nakon 25 godina. U to ime, želim vam svima plodonosne košmare i u novoj sezoni. 

85 коментара:

Tjomi Lee је рекао...

Ipak je sniman digitalno:
http://welcometotwinpeaks.com/news/new-twin-peaks-digital/

Dejan Ognjanovic је рекао...

e jbg, ovo mi je promaklo! :( ipak, za vizuelnost ovog filma ja se ne brinem.

klem је рекао...

iskusno si predao loptu drugom igracu, gule, a sebe si ostavio za vaznije poslove. kakav je novi alien, da li si gledao?

Dejan Ognjanovic је рекао...

alien rivju stiže kasnije danas, a do tada pogledajte ovaj ODLIČAN text za pripremu pred TVIN PIKS nastavak: http://www.vulture.com/2017/05/twin-peaks-is-not-the-show-weve-convinced-ourselves-it-was.html?mid=twitter-share-vulture

ash је рекао...

Meni je Twin Peaks pre četvrt veka delovao interesantno, ali i zabrinjavajuće. Recimo da mi je bilo prirodno da vidim takve stvari u nekim posebnim filmovima, hororima ili mističnim trilerima, i da uvrnute reditelje kao Dejvida Linča pratim isključivo u dugometražnom izdanju, na kaseti pokupljenoj iz video kluba sa neke zabite police gde niko ne prilazi.

Početkom 90-ih, nekako poklopljeno sa padom komunizma i "Novim svetskim dilom", na TV-u kreću razne pompezne i pretenciozne "mindfuck" serije, sa mračnim sadržajem, i to pred planetarnim auditorijumom. Prosipanje horor patologije pred svetskom TV populacijom, a da ne govorim kako je to u srpskom miljeu tovljenom pred klanje, rat, sankcije, haos i bedu - bilo nekako posebno dijabolično. Ratne godine išle su u znaku Dosije X-a, koji se šlepao na popularnosti Twin Peaks-a.

Sablaznujuće, oskara tih godina dobija i bolesni, izvikani i pompezni naslov "Kad jaganjci utihnu", gde kanibalizam i kojekakve patološke perverzije takođe izbijaju u prvi plan. Ništa specijalno za B-horor produkciju iz minule decenije, da se pokupi iz video kluba, ali ovakve stvari su gurnute raji da se masovno loži. I da joj se radi ozbiljan pomenuti mindf*ck.

Setih se i da je, recimo, 70-ih godina "Paklena Pomorandža" Stenlija Kjubrika u SFRJ emitovana u posebnim bioskopskim projekcijama za intelektualni sloj i studente iz filmske branše, a u UK-u se podigla tolika prašina da je Kjubrik samog sebe cenzurisao i povukao film iz opticaja u toj državi. 20 godina kasnije Jugoslavija, a i svet - živeo je Paklenu Pomorandžu na velikoj skali.

Mislim da će, kao i svi revival-i starih serija, i novi Twin Peaks biti težak treš i bizarna perverzija, ali će biti dobar pokazatelj dokle se stiglo sa patologijama za široke narodne mase. Možda će nam baciti i više svetla na vreme pre četvrt veka, da uporedimo dokle su nas globalni mozgovni operateri doveli, pa jasnije interpoliramo tu dijaboličnu krivu kontrole uma i desensitizacije.

Iskreno, rado bih gledao "Malu kuću u preriji" i "Grizlija Adamsa". Bez motorne testere i podivljalog međeda.

matoji је рекао...

Dragi ASH, kao prvo, ne slažem se da nasilni filmovi izazivaju nasilje u stvarnosti. A kao drugo, Tvin Piks nije bio plod nekakve svetske zavere koja je htela da progura, kako kažeš, patologiju u narod. Tvin Piks je jednostavno plod genija Dejvida Linča i kompromisa koje je morao da pravi, jer je upravo ta „patologija” bila nepoželjna u komercijalizovanoj filmskoj i TV produkciji. Domišljati Linč je svoju „patologiju” uvio u formu sapunice, kako bi mu uopšte omogućili da radi za televiziju. Serija je stekla popularnost u prvoj sezoni, u kojoj gotovo da nije ni bilo „mindfuck” momenata. Kasnije kada je progresirala u tom pravcu, gledanost je naglo opala, što je nateralo producente da je skinu sa programa. Međutim, kad se podvuče crta, serija je generalno imala veliku popularnost i, shodno tome, znatne finansijke efekte. I mislim da je upravo to, novac, bio razlog što su mnoge TV kuće posle Tvin Piksa počele da ulažu u projekte sa mračnijom tematikom...

Elem, evo uvodne reči autora pred treću sezonu Tvin Piksa koja kreće noćas:
“I like trees and I love wood. I like to cut wood. Tonight, we’re going to a place where the trees are primarily Douglas firs. Douglas firs are a beautiful tree and if we’re very quiet, we can hear the wind rustling the needles as we move through the forest, getting closer and closer. And now, we’re here. Ladies and gentlemen, welcome back to the world of Twin Peaks!”
Dejvid Linč

mgw је рекао...


Stvarno bi bilo dobro da se kojekakva konspirasi sranja manifestuju kao vrhunski filmovi i serije - i to za planetarni auditorijum, kako ash-tip rece.
Ali i pored svega, jadni-narod aktivno pruza otpor - The Fast and the Furious 34 zaradio milijardu+.

Dejan Ognjanovic је рекао...

pogledah prve 2 epizode novog TP-a i mogu reći da, barem što se mene tiče, više nemam ni trunke sumnje u to da će ovo biti LUDILO, odnosno baš ono što sam i voleo i želeo da bude!
sad, druga je stvar što se možda OVO neće svideti onima koji očekuju još sapunice, malograđanskih intriga, dal će kelnerica da se spanđa s kamiondžijom, dal će čirlidersica da otkrije da je dečko vara sa najboljom drugaricom, itd. ali ako ste TP voleli pre svega zbog mistike, fantastike, nadrealizma i horora, onda nove epizode donose to u još jačim dozama!
ghoul says, BRING IT ON!

Барон Ракон је рекао...

Линч створио-Линч уништио-сву мистику серије јебеном дигиталном камером(доказ да није аутсајдер)!Серија иначе говори о генерацијском сатанизму у Америци,
али људи овде то не знају него су површни као и увек.

Барон Ракон је рекао...

Уводна шпица је са 4 елемента(онај цик цак представља вибрацију,вахдух)
Све у овој серији је у дуализмима:-дан-ноћ,добро-зло,Лора-Меди,хорор-комедија
див-патуљак,двојници,Мајк и Боб(постоје и Мајк и Боби),цена-бела колиба...
Наравно онај чудан говор звучи као говор пуштен уназад,ево једног занимљивог
погледа на ствари https://www.youtube.com/watch?v=m6l3ydmOSAI иначе ту девојчицу је убио њен отац по свему судећи,неколико година након твин пикса,
мистерија постаје стварнија.

Dejan Ognjanovic је рекао...

ukratko rečeno, i bez spojlera: ovo je LINČ kakvog su svi pravi, pametni i ukusni poštovaoci ŽELELI I SANJALI. ko je na linča zalutao očekujući sapunicu i krimić, sam je pao i sam se ubio. već u prva 4 sata viđeno je više vrhunskog horora nego u svim hororima koje videh u ovoj godini zajedno! ovde ima mnogo više apstraktno-nadrealnih scena iz crne kolibe tj čekaonice i još nekih onostranosti. početak 3. epizode je pljunuti eraserhead. sreća je što je linč ovde imao skoro odrešene ruke, niko mu nije nametao kompromise, a upravo njihovo ODSUSTVO je ono što smeta tima kojima se ne sviđa 'pravac' u kojem to ide.

bratic је рекао...

Одгледао и ја почетак треће сезоне. Биће супер! Језиво је и другачије. Одлично се снашао без Боба и без патуљка, добро "хедлује" без шерифа. Врло брзо, ако већ није, то све пада у други план и креће лудило!

Барон Ракон је рекао...

Ти си тај који филму Ватро...у једном списку овде дао 3-(филм почиње разбијањем ТВ-а,што је симболички раскид са серијом-и завршава се Лориним погледом у неки екран)
Иначе да речем само,ако се неко питао шта значи сцена са ретком-густом црном кафом-у питању је алхемија Бафомета симбола Сатурна који се налази ту поред Купера,а пошто је Америка патријархат у знаку Сатурна(неки кажу лажан...то је што је)Појављује се и иза Бена Хорна у пар наврата,тако да ме не би чудило да о њему сазнамо нешто што нисмо знали досад.

Барон Ракон је рекао...

Суприм ајрони је то што Линч уопште није фан хорора.
Него ако може овде само мала дигресија,чух и виђех нешто што морам да поделим
са неким са ким имам заједничко интересовање-дакле Линч овђе,док прави неку алхемију,приповеда како је
куповао неки шербет у Југославији и навлачио неку нашу на кока колу...ово ко није виђео нека бачи поглед одма јер је предобар видео и могао би да га слушам сваку ноћ пред спавање https://www.youtube.com/watch?v=11p0y9z1XOU

Dejan Ognjanovic је рекао...

kad imaš horor u sebi, ne treba ti ni fanovstvo ni žanr ni ništa drugo. hvala na ovom linku, stvarno je uživanje slušati ovu pričicu (mada mi ovo sa novcem zvuči kao da je malo 'filovano' i 'nakićeno').

Барон Ракон је рекао...

Признај да си код оне сцене са слепом Азијаткињом,у трећој епизоди,помислио
да те кабловска зајебава нешто.Мени се некако чини да је Линч одлучио да снима ово само из једног разлога,а тај је - да зајебава све оне који су упорно тражили нови Твин Пикс.

matoji је рекао...

Prve četiri epizode su naravno potpuno ludilo a la Linč, ali ne samo zbog pristupa, već i zbog razuđene radnje, tako da očekujem da će u narednim epizodama postepenim rasplitanjem događanja širom Amerike, doći do fokusiranja na Crnu kolibu i efekte koje ona proizvodi. Zbog toga mislim da je bilo kakva kvalitativna ocena serije pre kraja poslednje epizode preuranjena. Uostalom, Linč je, prema sopstvenom priznanju, pravio film u trajanju od 18 sati, a ne seriju.

Za sada se balansira između misterije, horora i komedije, s tim da je u prve dve epizode akcenat na misteriji, a u trećoj i četvrtoj, na komediji. Mislim da je Linč čak više razularen na polju komedije, nego na polju mistike. Smehotresna je, recimo, scena iz kancelarije jednog od direktora FBI-a, Gordona Kola, u izvođenju Dejvida Linča lično. Naime, u pitanju je satira na račun Amerike kao svetske sile i ogleda se u samom enterijeru kancelarije. Na zidu iza radnog stola direktora, pored američke zastave, nalazi se ogromna fotografija nuklearne eksplozije, dok se na suprotnom zidu nalazi uramljeni portret Franca Kafke. Ovako osmišljen enterijer mogao bi da okarakteriše ličnost Gordona Kola, koji se oseća kao Gordon K. u lavirintu birokratije FBI-a, a sa druge strane može biti aluzija na krizu identiteta Amerikanaca danas. Oni raspolažu ogromnom silom, ali se pojavila sumnja u ispravnost njihovih ciljeva. Od najvećeg uzora ostatku sveta, postali su mu preko noći omrznuti neprijatelj.

U ovome leži lepota Linčovih uradaka. Neodređenost i višeznačnost ostvareni kroz latentnu simboliku teraju na razmišljanje i dozvoljavaju razna čitanja i učitavanja. Gledanje njegovih filmova i serija je interaktivan proces, dakle traži aktivnog gledaoca koji će svojim isčitavanjem i učitavanjem stvarati i svoj film. Zbog toga, Tvin Piks - 3. sezona se gleda pažljivo i više puta. Idealno bi bilo svih 18 epizoda odjednom ili u što manje kratkih razmaka. Ko preživi pričaće.

Dejan Ognjanovic је рекао...

ja, pak, mislim da je bolje tvin piks (novi) gledati s razmakom, da se to sve lepo svari, pa ako treba i reprizira, natenane da se gustira + da se tim povodom konverzira, da narod to lepo UPIJE, kroz razgovore i razmišljanja. nije ovo serija za bindžovanje. ja sam noćas opet reprizirao FIRE WALK WITH ME, i zaista je ovaj film NEOPHODAN za praćenje najnovije sezone. a kad još jednom odgledam prve 4, a zatim i petu, verovatno ću napisati svoj osvrt na THE SHOW, SO FAR.

Барон Ракон је рекао...

Она сцена са Дагијем који добија у казину ме мало асоцира на сцену из прошле сезоне када Енди(који баш и није бистра вода)једини схвата да на табли гледа мапу-дакле као архетип откривења ономе који још није кушао са дрвета познања.


Да ли постоји нека вероватноћа да се књига Тајна историја Твин Пикса појави
овђе код нас?Кажу да се у њој налазе ствари везане за ову нову сезону...

Marko је рекао...

Bilo bi lepo da se neko setio i objavio tu knjigu.

Барон Ракон је рекао...

Упркос камери,када сам видео да серија креће у вјештичији сат,понадао сам се да ће овај ТП бити невиђени ужас само за оне са јаким стомаком,и она сцена са Саром Палмер која гледа лавове ми је салила неку страву,као да је наговештавала неко невиђено зло...Међутим како се сада чини,гледаћемо Алису у земљи чуда у зеленом оделу и Твин Пикс глобал са седиштем у Лас Вегасу(нећу кривити Линча за ово,кривићу дух времена)...
Одавно не бих оволико фрустриран,баш зато што се на тренутке показује квалитет
а онда неке визуелно,тотално офф сцене,кадрови и локације,некарактеристични за Линчове филмове,нека усиљена бизарност у дијалозима,а неки глумци као да отаљавају(чак и Лора док се сагиње ка Куперу смеје се као на проби) једино ми је Луси ту психоделична..да и ти флешбекови из прошле сезоне праве неки лош контраст...
И поврх свега на крају убаце и те свирке на позорници,као да гледам неки
Јутјуб видео и као да су кадрови из градића Твин Пикс,кога смо тако волели,у служби неке позе,ма иди бегај боље да су снимали само у редрум(мурдер).
Ја би нови ТП снимао са потпуно новом добро одабраном екипом у том истом граду а тек бих на моменте убацивао ове старе,значи нови људи-стара прича и наравно целулоид спирит,овако ће да испадне суперпретенциозно-чух негде да ће на крају да експлодира нека нуклеарна бомба у Вегасу,и сад мислим да ово и једино тако може да се заврши.
Извињавам се,знам да ово није Фројдов кауч,али морам негде да се изјадам.

Dejan Ognjanovic је рекао...

lepo ja rekoh još 30. maja, u komentaru gore, a evo sad vidim da me parafraziraju stranci: For a show like Twin Peaks–with its cinematic vibrance, its strange and familiar charm, and the alluring mysteries buried at the center of it all–to binge all 18 episodes at once on a Sunday in May would not have nearly the same effect as it will to watch them methodically paced out and arranged, one episode at a time over the course of what will likely be a summer of change. Each new episode of Twin Peaks a tonic of escapism in this truly surreal world in which we are living. And in these early days of Summer 2017, it all cannot be said aloud now.One thing we have seen in these first 4 episodes (which were released all at once on Showtime’s streaming services on May 21, with the remaining 14 episodes to be released each Sunday over the next 13 weeks with the 2-part finale airing on September 3) is that Twin Peaks is best when it takes its time. OVDE: https://thescriptlab.com/features/main/7077-cannot-said-aloud-now-twin-peaks-vs-netflix-model/

Gorky је рекао...

Videste li epizodu 8? Ono ludilo!? Pa ovo je sve komplikovanije i luđe!

Dejan Ognjanovic је рекао...

ja sam prezadovoljan time šta gledam i kuda to ide! ni u najluđim snovima nisma smeo da se nadam da će ova serija *ovoliko* da akcenat stavi na HOROR! uskoro, iduće nedelje, nadam se da ću se oglasiti povodom prvih 8 epizoda...

Барон Ракон је рекао...

Хичкоковска пенетрација у центар експлозије!

Dejan Ognjanovic је рекао...

BO(M)B je u središtu svega! nije ona slika džaba u gordonovoj kancelariji.

Барон Ракон је рекао...

Разумем да се ту Боб рађа а онда овамо у Белој ложи Див,који је можда и Бог, гледа догађај и ствара Лору као противтежу,заправо сцена објашњава позадину духовне борбе која се дешава испод површине-не запоседа је Боб случајно.
Али занимљиво је како нас Линч и визуелно враћа у тај период нуклеарне панике
која убија невиност Американаца баш као Лиланд(Боб) Лорину...
Негде сам чуо Линча где цитира Теслу,значи да је читао његове интрвјуе,па се питам да није иницијалну идеју за то отварање портала кроз цепање атома
узео од Тесле који је први говорио о томе у тим интервјуима...мада се тај детаљ помиње у Фростовој књизи.

Немој се заносиш много са тим да је ово јачи хорор од онога из оригиналног Пикса,јер се серија и филм од ономад најгенијалнија градација страве икада
сети се само оне сцене кад Лора улази у слику у сну...и та језивост коју има Шерил Ли,коју си и овде могао да видиш на почетку,је уникатна.



Барон Ракон је рекао...

Мене више занима што ће Кафка преко пута бомбе?
Гледах синоћ Главу за брисање и схватих да се назив односи заправо на нуклеарну главу-поред Хенријевог кревета стоји слика печурке и она мутирана беба је од радијације...тако да ова епизода дубље повезује Главу са Пиксом
и истовремено нуди одговоре на питања која су нас мучила све ове године -
Окле јебени зли патуљак који прича унатрашке у шуми Дагласових јела?

matoji је рекао...

Kafkine ekspresionističke, alegorične, nadrealne priče i romani su možda uticali na Linčovu poetiku. Kafkin zamak iz istoimenog romana je simbol nevidljivog zla koje utiče na naše živote na podsvesnom nivou, stvara u nama iracionalne strahove i njima se hrani crpeći nam snagu. Zamak kao takav predstavlja pandam Crnoj kolibi. Sam Kafka je pred kraj života bio paralisan iracionalnim strahovima o kojima je pisao, recimo, u pismima Mileni. Oni su toliko uzeli maha da je na kraju bio gotovo paralisan, nije mogao da guta, pa samim tim ni da uzima hranu i piće. Skončao je mršav kao senka boreći se za vazduh. Možda je to inspirisalo Linča da osmisli Crnu kolibu i Boba, zli onostrani entitet koji se hrani našim strahovima, a dolazi sa vatrom - fire walk with me (zar nije Kafka tražio od Maksa Broda da spali svu njegovu zaostavštinu).

Posle sedme epizode saznajemo da se na trećem zidu Gordonove kancelarije nalazi naslikan klip kukuruza ispred oblaka dima ili prašine, koji su možda posledica eksplozije, dok u osmoj epizodi saznajemo da je prva nuklearna eksplozija inicirala ulazak Boba u naš svet. U narednim epizodama možda će nam se otkriti još neki krucijalni detalj iz Gordonove kancelarije, koji će smislenije povezati izloženu ikonografiju. Za sada, tu su nuklearna eksplozija kao big beng Tvin Piksa, klip kukuruza kao simbol „genetski modifikovane stvarnosti“ ili garmonbozie – nastanka perioda bola i tuge i Kafkin portret, koji je još uvek bez neke jasnije asocijativnosti. Možda je Linč ovim portretom samo hteo da nam poruči da ne očekujemo rasplet na kraju serije, već otvoren kraj, s obzirom da je Kafka mnoga svoja dela ostavio nedovršena.

Dejan Ognjanovic је рекао...

uzeo sam da čitam The_Secret_History_of_Twin_Peaks_Mark Frost, 2016, i ne znam da li ću stići da sročim svoj osvrt na tvin piks do sada pre povratka sa grosmana (16. jul). ali ono što mi je za sada najzabavnije jeste da je ARTUR MAKEN snažno referisan kod frosta, pa implicitno - a videćemo, možda će i explicitno - kod linča! mislim na 'bele ljude', pre svega...

mgw је рекао...

Ako je nekome promaklo, dostupan je dokumentarac David Lynch: The Art Life
& Aenigma: Lucio Fulci And The 80s.

+ dve random knjige tba 2017:

https://www.routledge.com/The-Routledge-Handbook-to-the-Ghost-Story/Brewster-Thurston/p/book/9781138184763

http://www.abc-clio.com/ABC-CLIOGreenwood/product.aspx?pc=A4965C

Dejan Ognjanovic је рекао...

gledao sam David Lynch: The Art Life - lepo je to, ali kao i obično s linčom, vrlo malo revealing. o knjizi Horror Literature through History pisao sam članak (+ intervju) za ru morg, biće u halloween izdanju, a ovu drugu, o duhovima, nisam registrovao, ali deluje odlično, moraću i nju da zapljunem.

Барон Ракон је рекао...

Негде је неко рекао да се у Кафкиним 'Метаморфозама'главни лик претвара у инсекта...ако је то тачно онда је то много конкретнија конотација.

Dejan Ognjanovic је рекао...

neverovatno mi je da se o prvorazrednom klasiku i jednoj od najboljih novela ikada napisanih ovde govori kao o nekoj urbanoj legendi, kao: 'pričaju ljudi'... da, pretvara se u insekta, ali to kako, zašto i u kom smislu je toliko fundamentalno različito od ovoga da mi se čini kako je svaka paralela s tim - površna i usiljena (a najverovatnije i iz druge ruke).

matoji је рекао...

Slazem se sa Gulom.
I samo da dodam da je Kafkin portrait preko puta Gordonovog stola, tako da mu je uvek pred ocima. Dakle, Lynch (u ulozi Gordona) uvek pred sobom ima Kafkin lik i zbog toga ovaj pisac u svetu Tvin Piksa vrlo verovatno ima znacajnu ulogu.

Барон Ракон је рекао...

Знаш шта се десило оном типу из Марти Мистерије што је сањао да цео свет буде високо културан и разговарао само са Мартијем јер га сматрао братом по ерудицији...?Мислим,извини што нисам школовао,само сам обичан фан ТП али ти кажи,ако овђе треба диплома за коментар нема никаквих проблема-набавићу је до прекосутра.
Да се вратим на тему,пучина широм глоба спекулише да је та ђевојка у коју је ушла муво-жаба заправо Сара Палмер..сад то има смисла по мени јер она слуша оног типа који помиње неке коње у оку,а знамо да се њој појављивао неки коњ у соби..с друге стране како да буде она кад је оно латино грл?-И ту долазимо до
друге хипотезе-да је заправо то Бобова мама,пошто њега глуми латино глумац Френк Силва.Не знам како ћеш да напишеш тај осврт а да није препричавање,овђе свака епизода доноси неки нови заплет,постоји чак и могућност наративних рупа ако се нешто не испегла у наставку...

matoji је рекао...

Ne bih više o Kafki, ali pošto mu je danas rođendan, evo jednog pisma iz 1917, koje mu je uputio jedan nesretni čitalac „Preobražaja“:

Berlin-Šarlotenburg, 10.april, 1917.

Dragi gospodine,

Vi ste me rastužili.

Kupio sam vaš Preobražaj na poklon mojoj rođaci. Ali, ona nije u stanju da razume priču. Moja rođaka dala je knjigu svojoj majci, koja je takođe nije razumela. Majka je dala knjigu mojoj drugoj rođaci, koja takođe nije imala objašnjenje. Sada pišu meni: očekuju da im ja objasnim priču jer sam ja doktor u našoj porodici, ali ja sam u problemu.

Gospodine! Proveo sam mesece u rovovima razmenjujući udarce sa Rusima, a da nisam ni trepnuo. Ali ja ne bih mogao da podnesem da izgubim poštovanje mojih rođaka. Samo mi vi možete pomoći. Morate, jer ste me vi i doveli u ovu nepriliku. Stoga vas molim da mi kažete kako moja rođaka treba da shvati Preobražaj.
Sa najvećim poštovanjem,

dr Sigfrid Volf

Dejan Ognjanovic је рекао...

ingeniozno! inače, potpuno razumem kafku - imao sam i sam slične mejlove i komentare povodom oba moja romana...

Барон Ракон је рекао...

Да овај није повезао све рекао бих да је покидао
https://www.youtube.com/watch?v=6ZPRgUE49Wc
https://www.youtube.com/watch?v=clemqQlETgI
Изгледа да сам и ја од тих морона по овоме?

Барон Ракон је рекао...

Ух,заврших слушање аудио књиге Тајна историја ТП у трајању 9,5 сати;Који сам манијак!Одлично звучи са гласовима глумаца баш те уводе душом у причу...
него ја одремах неке делове,па нисам повезао почетак-смрт Меривадер Луиса и експедицију Луис-Клар,Лемуријанце са каснијим УФО феноменима и бомбом и са погибијом дрвосеча који се у серији појављују у Њу Мексику...у једном делу се јасно каже да су се УФО појаве у Њу Мексику почеле дешавати након првог тестирања бомбе...наравно ту су и биографије нама познатих ликова из серије,
али све је то дифузно и на ивици конфузије баш прави Твин Пикс,тражи читање између редова...или је можда Фрост само уграбио прилику да заради и набацао разне ствари,сад му је изашао и други део(постоји и тај дневник који је писала Линчова ћерка)
Иначе,обожавам ово Твин Пикс лудило које је захватило свет,шта све људи трипују у коментарима...завршиће сви као Бен Хорн у другој сезони.

Gorky је рекао...

Epizoda 11, dajte utiske. Pojavljuje se čak i jedan "zombie" a na stranim forumima kažu da je to omaž Romeru (nemoguće)

matoji је рекао...

Da li je dete koje bljuje u kolima "zombi" ili ne videćemo verovatnou narednim epizodama. Inače, posle 8. epizode koja je za sada najveći izazov zdravom razumu i ujedno fundamentalno razodgonetajuća (otkriva se poreklo Boba i Lore kao dva suprotstavljena entiteta, personifikacije dobra i zla), imamo 9, 10 i 11. epizodu, koje su znatno konvencionalnije u dramaturško-narativnom smislu, a i tiču se "ovozemaljskih" likova manje-više dotaknutih uticajem Crne kolibe.
U 11. epizodi ponovo se u većoj meri pojavljuju čađavi klošari, kao nekakva crnokolibaška vojska koja kontroliše prolaz između ovog i onog sveta. Njihovo poreklo i svrha još uvek su tajanstveni, ali zanimljiva je činjenica da je Linč čađavog klošara upotrebio i u Mulholland Drive-u kao oličenje najdubljih strahova jednog od likova iz filma. Evo te scene, ali UPOZORAVAM na visok stepen strave:

https://www.youtube.com/watch?v=UozhOo0Dt4o

Gorky је рекао...

Bravo! Lepo obrazloženo. Samo, nisu to "klošari" nego ljudi iz šume, Woodsmen (ili drvoseče). U MD-u je to zaista bio beskućnik (klošar).

matoji је рекао...

Gorky, niti su odrpani čađavci iz TP-a (samo) drvoseče, niti je odrpani čađavac iz MD-a samo klošar. Budi siguran u to! Vidim da mnogi tumači TP-a i MD-a kada ne umeju da odgovore na pitanja ko ili šta, posežu za odjavnom špicom i listom likova, jer tamo uz ime glumca mora da stoji odredba za lik. Ali "woodsman" i "bum" su samo najbliže spoljašnje manifestacije ovih pojavnosti. Njihova suština je malo kompleksnija. U svakom slučaju, razvojem ove treće sezone ipak postepeno dobijamo odgovore i idemo ka raspletu, pa će nam i pojam "šumskih ljudi" biti barem malo jasniji.

Барон Ракон је рекао...

То кажеш јер ниси читао књигу,тамо се помиње неки велики шумски пожар и дрвосече...него што рече неко ова би серија могла да се зове и М.Драјв и Инланд Емпајр и Линчове слике...
Пази шта ми је управо пало на памет а не верујем да је неко на нету ово запазио-Купер губи разум и иде у провалију јер је прешао границу коју симболизују Сатурн и Јупитер(два врха) пази сад,Марк Фрост је Стрелац(Јупитер)
а Линч Јарац(Сатурн) у хороскопу,аа?
Исто ми се нешто мота по глави да оно 'Ја сам Арм' и 'Моја рука(arm) некад иде назад' има везе са Аrmy(војском)-ако је Боб бомба..
Што се тиче ликова неки кажу да је Беки нова Лора пошто шмрче,а исто је неко рекао да је девојци којој улази муво-жаба име Јуди а то име помиње Јефри(Боуви) у Ватро..и има везе са зградом у Њујорку где је експеримент.
Некако ми је драго што је Белуши у серији пошто је био главни лик у Дивље Палме,иначе омиљени лик ми је Гордон Кол некако је занимљивији овако старији - и та фора са слушним апаратом ми је одувек била врх(сигурно има неко дубље значење)..а ни она Теми ми не смета са свим тим непрофесионалним врцкањем и пућењем...како ju је Линч одмериo у једној сцени.

matoji је рекао...

Možda sam staromodan, ali moja očekivanja idu u tom smeru da mi sama serija, kao zaokružena celina, da sve potrebne informacije, odnosno uskrati sve nepotrebne iz književnog predloška, kako bih na kraju imao potpun doživljaj izgrađen na viziji autora, dakle Linča kao reditelja. Znači, ukoliko Linč ne otkrije prirodu ovih stvorenja ili to učini u 16. epizodi, onda pretpostavljam da to ima svoje zašto, pa bi mi čitanje Tajne istorije TP-a samo narušilo Linčovu audio-vizuelnu (de)konstrukciju Frostovog scenarija. (Iskreno, Frostovo pisanije samo po sebi me ne zanima i TP gledam skoro isključivo zbog Linča)
Inače, ja sam se negde pri vrhu ovog stuba komentara opredelio za bindžovanje svih 18 epizoda nakon što se TV emitovanje završi, ali gonjen nestrpljenjem pratim seriju iz nedelje u nedelju. Bar da sam (ja, ali i mnogi drugi) mogao da se uzdržim od ovih preuranjenih komentara, jer može da se ispostavi nakon poslednje epizode, da je Linčov mentalni sklop mnogo više strejt od uvrnutih mozgova njegovih fanova.

Барон Ракон је рекао...

Пих!Постоји само један дигитални филм од двехиљадите наовамо у коме сам уживао
визуелно а то је Град греха(један од најоригиналнијих филмова икада,такав осећај нисам имао још од Петпарачких прича),тако да се нисам много надао уживању кад сам чуо да ће овај да снима дигитал..јер већина тих филмова ми је досадна и осећам као да губим време тако да једино што ми остаје овде је да посматрам ствари као неки ребус.Има наравно ту лепих кадрова-осунчана шерифова станица,дизајн ентеријера и уводна шпица ми се свиђа-али ваљда видиш да ово нема онај фини ток,ритам и резонанцу као оригинални Пикс или пак психосферу једног 'Правог детектива'(што сам очекивао јер је Линч рекао да је фан серије),фали тај noir мрак који је заправо најбитнији елемент серије а тешко га је произвести дигиталном камером(то зна само Родригез)
Не кажем да ово није занимљиво али ја немам вољу да га репризирам за разлику од ствари које волим.
Што се тиче Фроста он је мозак операције,упркос општем мишљењу,док Линч надограђује и стилизује...шта ти пада на памет то 'стрејт' у разговору о ТВИН ПИКСУ!?

Барон Ракон је рекао...

Сцена из ресторана са Беки,Бобијем и Шели је занимљива и као да говори о некој карми која прелази са мајке на ћерку собзиром на њихове,ај да тако кажем,супротне психе и поступке...

Барон Ракон је рекао...

Књига би могла да буде битна за коначно разумевање јер се у њој догађаји врло прецизно датирају;Твин Пикс није у временској зони као друга места па зато имамо те дисторзије(чак и у дијалозима)које збуњују..Dream of time end space
Иначе,Линч је негде рекао да је друштво сада горе него икада,па је стога већина ствари овде рефлексија тога,иако ми интуиција говори да је прича вишеслојна и да сви ти слојеви међусобно комуницирају.
А интуиција ми исто говори да би ме вероватно линчовао због ових коментара...

Барон Ракон је рекао...

Little boy је била шифра за атомску бомбу у 2.св.рату.

Барон Ракон је рекао...

Кад поменух 'детектива'пази шта ми је пало на памет - замисли кад би се на крају испоставило да је Гордон Кол тата Растија Кола(мада се овоме презиме пише Cohle али то је ништа) и да је Каркоса уствари Црна ложа - човече како би то оригинално било,могли би да сниме још 20 сезона...
Иначе,овде у 12 еп.имамо проблем у оној сцени кад они Тами саопштавају историју и кажу да је Купер био део оригиналне поставке а знамо из филма да он среће Ф.Јефрија касније -'89 године...оваква непоклапања смо имали и у случају кад је Хок пронашао оне странице тзв.Ени проблем-али сам прешао преко тога пошто те хартије изгледају веће од листова Лориног дневника.Једно је сигурно,неће бити лако ономе ко се ухвати писања овог ривјуа,јер сви очекују неки велики расплет у задњој епизоди,међутим...у Твин Пиксу ни упола није у одговорима колико је у питањима.

Барон Ракон је рекао...

Шта је бре ово?-Моника Белучи у Пиксу?У пичку материну,шта је следеће,Кустурица из неког шумарка на Мокрој Гори плаши публику...?-јесте нас овај Линч троловао и раније,али сине..ово је тролејбус!

Gorky је рекао...

Pa morao je nekako da se oduzi francuzima za povracaj poreza a ovo je bio najbolji nacin. Steta sto monikini lajnovi nisu bili na francuskom - bilo bi lepse tako

Барон Ракон је рекао...

Сањао сам сан у коме се ТП завршава тако што се Линч буди у свом атељеу и каже:,,Ух,каква луцидна ноћна мора...''

Dejan Ognjanovic је рекао...

i meni se javlja da su svi oni u snu gordona koula (tj. linča).

Барон Ракон је рекао...

Али пази,ове сцене са Одри су индикативне такође,мож бити и да она сања или халуцинира;чух тамо једну теорију да је Куперов двијник сањар али то не објашњава(за сада)многе друге ствари...мислим да ипак неће да се заврши тако што ће као на крају неко да се пробуди из сна као у Чаробњаку из Оза и многим другим филмовима,али је занимљиво како Давид пребацује ТП из фикције у стварност у овој сезони...
Онај дечко Камерон што сецира на YT је добро запазио везу броја 315 у 3.еп. кад Купер излази кроз утичницу са сличном сценом у овој 15.епизоди сезоне 3. -
негде неко написа и да је Куперов број собе у Грејт Нордену био 315 ал нисам враћао траку уназад за тај детаљ.

Гледах и један замимњив видео где је један човек покушао да објасни оне астро-алхемијске симболе са оне мапе на табли из 2.сезоне .

Барон Ракон је рекао...

Ево моје листе филмова са најјачом психосфером(не знам да ли је неко некада направио овакву листу) Већ видим Дејана како се мршти док чита ово ,ал дођавла идемо:
ДЕВЕТА КАПИЈА(без конкуренције наредних 100 год.ако филм уопште буде постојао)
ИСИЈАВАЊЕ
ТВИН ПИКС
ШИРОМ ЗАТВОРЕНИХ ОЧИЈУ(е сад,један човек каже да је гледао прву верзију филма у неком биоскопу у Француској ономад и да је много страшнија од ове)
ВУК
ПРОГАЊАЊЕ
ПЕТПАРАЧКЕ ПРИЧЕ
НИСКЕ СТРАСТИ
АНЂЕЛОВО СРЦЕ
ГОСПОДАР ИЛУЗИЈА(негде си написао да Анђелово срце има најбољи завршетак неког хорора,овај Баркеров филм има можда најбољи почетак,иначе оба су хорор-ноар - ваљда си мислио на најбољи завршетак после КЕРИ?)
ПРЕДАТОР
ТЕРМИНАТОР 2
АПОКАЛИПСА САДА
ДРАКУЛА Кополина
ИНТЕРВЈУ СА ВАМПИРОМ
ХОТЕЛ ИЗГУБЊЕНИХ ДУША
БУЛЕВАР ЗВЕЗДА
ГРАД ГРЕХА
НОЋ ВЕШТИЦА
КЕРИ
ВРТОГЛАВИЦА
ЈАГАЊЦИ
БАЛ ВАМПИРА
ПОСЕТИОЦИ 1
КОШМАР У УЛИЦИ БРЕСТОВА
ЛЕГЕНДА
ДЕЖУРНИ КРИВЦИ
КАРЛИТОВ ПУТ
МОРЕ ЉУБАВИ
БОЈА НОЋИ
УСПАВАНА ДОЛИНА
КРВАВИ СПОРТ
ИСТРИВАЧ ЂАВОЛА
НОЋ ДЕМОНА 1987
NEAR DARK
УПОЗНАЈТЕ ЈОА БЛЕКА
СТИВЕН КИНГОВИ ФИЛМОВИ ИЗ ОСАМДЕСЕТИХ
ПРЕДСКАЗАЊЕ
ПОЛТЕРГЕЈСТ
ПРАВИ ДЕТЕКТИВ
ЧОВЕК ВУК-ПРВИ
ПРИНЦ ТАМЕ
ИСТЕРИВАЧИ ДУХОВА
СЕНКА
ВИДЕОДРОМ
ОД СУМРАКА ДО СВИТАЊА
ПЕНТАГРАМ ПРВА МОЋ
ШОКЕР
Може ко хоће да покуша да допуни листу,наравно ако осећа психосферу(само немојте да причате у друштву да је осећате)

Dejan Ognjanovic је рекао...

nemam pojma šta ti je ta "психосферa" ali baš si svašta nabacao na ovu listu: ne vidim jasno vezivno tkivo.

Барон Ракон је рекао...

E pa nema ga u udzbeniku za geografiju;-Suptilni ritam koji dolazi iz medjuigre elemenata u skladu.Nemoj se smejati naglas.

Барон Ракон је рекао...

Она сцена од пре неко вече са Одри је била психоделично психосферична.

matoji је рекао...

Uf, dobro je! Posle 12. i 13. epizode, kada se cinilo da je Lynch zalutao, ili u najboljem slucaju tapkao u mestu, usledila su tri nastavka koja mogu da pariraju najboljim epizodama prve i druge sezone. Stoga vec sad, pre nedeljnog finala za koje ne sumnjam da ce pohvatati preostale rasute konce i vezati ih u predivnu masnicu blue rose tipa, mogu da kazem da je novi TP ispunio ocekivanja!

Dejan Ognjanovic је рекао...

naročito je 16. bila izuzetna: upravo je gledam ponovo. nedelja ne može da dođe dovoljno brzo! očekujem da linč razvali moja ionako visoka očekivanja.

Барон Ракон је рекао...

matoji

Питање на које сигурно нећемо добити одговор гласи:
Како је могуће да је Лора била 'краљица матуре' док је још ишла у средњу?

Не могу да реколектујем добро помози ми ако знаш,да ли је било приче о неком човеку који је задњи видео Лору или није у прошлој сезони?У филму видим Мајка како трчи...

matoji је рекао...

Gore sam napisao da je Lora u noci ubistva bila sa Liom i Zak Renoom, a bio je i treci covek, tj. ubica Liland.
Drugo, ne razumem sta hoces da kazes za zvanje Kraljica mature. Radnja filma TP-FWWM se desava u vrlo kratkom vremenu, upravo oko Lorine mature, pa tu ne postoji nekakva hronoloska nedoslednost. Ako na to ciljas...
Mislim da ce u ovih preostalih dva sata one rasute niti price da konvergiraju ka Lori i njenoj "bozanskoj" prirodi, pre nego sto se obznani da je sve to Gordonov san... Salim se, niko ne moze da zna kako ce ovo da se zavrsi, ali kao sto rekoh, ne sumnjam u Lincove sposobnosti.

Барон Ракон је рекао...

Ма знам,гледо сам филм,него мишљах нешто да су помињали једном неког и да је то остало као мистерија...нема везе гледаћу опет - углавном, ТП сам гледао без мозга онако ритуално једном у 2.год. без покушаја да било шта анализирам,само ме усиса атмосфера,знаш оно-да бих могао и следећи пут да гледам као да ми је први,чак сам се трудио и да заборављам...тако да ми разне демистификације и демаскирања ових дана уопште не пријају,ал ајд сад 'нит ће бити прекинута'
Гледам тамо,ови Американци полудеше у коментарима са ко је тулпа ко није...
али имају и много добра запажања(доста су паметнији од нас дефинитивно ма шта ко причао) тако један каже нпр.да док Одри игра(још ономад) изгледа као закачена конопцем око врата,као мамац и да је сада сцена поновљена зато што треба да буде мамац или њена тулпа шта већ...и то ми звучи занимљиво јер тај бар има ту црвену завесу као Чекаоница,ту се појавио Див и да парафразирам патуљка(који дрка окренут леђима на очиглед свих у једној еп.)
'Тамо одакле смо ми птице певају лепу песму и музика је увек у ваздуху' и или оно 'Lets rock'- дакле Roadhouse је дефинитивно место на коме се налази и Чекаоница или је њен део али би то онда значило да су сви у њој..или само Одри?И ту сад иде други коментар 'Одри је још увек дрогирана у One Eyed Jack-u и од тада па надаље све је њена халуцинација'

Барон Ракон је рекао...

Јел имаш идеју што је радња у Вегасу?
Слушао сам једном Кајла Меклахлана где каже 'ТП је серија о ...и ЕЛВИСУ'!?
Ја очекујем да се на крају појави Краљ,запоје и растера мрак чоко-зукијем - пошто није умро тад кад су рекли и можда је жив и данас ко што верују тамо неке реднековске тетке из америчких забити ...замисли кад би се испоставило на крају да је све повезано са Њим.

matoji је рекао...

S obzirom koliko je puta Elvis vidjen posle svoje "navodne" smrti, moze se zakljuciti ne samo da je ziv, nego da je i posejao svoje mnogobrojne tulpe sirom USA. Preostaje da original Elvis ili barem jedna od njegovih tulpi zapeva u Roadhouse-u na kraju poslednje epizode. To bi bio spektakularni finale...
A sad ozbiljno. Zasto Las Vegas? Jednostavno zli Kup vodi svoju kriminalnu imperiju iz Las Vegasa, jer se tu obrce najveci novac. Otuda je tu locirao svoju "operativu" pod Dankanom Todom i tu smestio svog tulpu - Dagija.
Ovi pametni Ameri su cini se zaista na dobrom tragu kada povezuju black lodge i Roadhouse, ali scena sa Odri u RH iz prethodne epizode, kao i sva njena pojavljivanja u trecoj sezoni (dijalozi sa Carlijem), su toliko bizarni da mogu da budu jedino halucinacija ili komatozni kosmar.
Mislim da je kljucna recenica u novom TP-u ono sto je izgovorila Monika Beluci u Gordonovom snu: "Mi smo kao sanjari koji sanjaju i onda zive u snu. Ali ko je sanjar tog sna?". Opcinjen, ne Monikom Beluci, vec ovom njenom izjavom, poceo sam ponovo da citam Kafkine "Snove", sabrane zapise o snovima coveka koji je ziveo sanjajuci stvarnost. Eto mene opet kod Kafke. Mora da u tome ima necega...

Барон Ракон је рекао...

Ја сам за Твин Пикс први пут чуо од татка ми што би рекли ови Дејанови - пошто сам млађи нисам гледао кад је било први пут,него ми тата у једном разговору рече:,,Нема више серија као што је била она Твин Пикс..'' и једном кад ми је причао о субкултури рекао је нешто као:,,То је најбоље приказано Твин Пиксу,тамо један демон са изгледом рокера узнемирава цео град...''- тако је он то виђео,мени је то стајало у глави и тек касније кад је стиго интернет ја сам одгледао серију.
Што се тиче Одри,као што знаш Малхоланд Драјв је требао да буде прича о Одри тачније 'Одри иде у Холивуд' а сви знамо шта се дешава у том филму...понеко и разуме можда...

Слушах једног типа на YT где повезује ону црну фигуру са рожићима на карти и на папирићу кога су пронашли код Бригсове жене са главом бафала кога једу лавови које гледа Сара Палмер(неки кажу и да је оно што је исповраћало Боба имало те рожиће)...и натерах се да погледам боље тај ребус на хартији и могу рећи да мени то личи на помрачење Сунца, чак и време неко стоји ту - значи да то црно говно треба да прође на еклипсу кроз портал између две планине(ту имамо и упозорење Лог Лејди Хоку) сад да ли то има везе са оним што се зове Грејт Американ Еклипс од 21.августа јебо га цврчак..него видех у видеу да у сцени са Ени која крвава лежи у болници,билничарка узима њен прстен,ставља га на свој прст и гледа се у огледало...да ли је то дистракција или нешто што је тада остављено да се сада покаже хиљаду ми вампира?Кажем то пошто сви нагађају ко је Јуди,и јесте Тами најбољи кандидат,ал ко зна...

За Кафку сам изгледа био у праву иако нисам читао Метаморфозе ево ти види Јенифер(ако ниси видео женску верзију Линча) на 26.мин. каже да ће татин следећи филм бити мајндбаглинг(мислим да мисли на ТП) а да је одувек желео да сними Ивицу и Марицу и Метаморфозе https://www.youtube.com/watch?v=wh8HIhy3aA0

Dejan Ognjanovic је рекао...

ala nas je linč istrolololololovao!
ukratko, ako ne bude bilo 4. sezone (a najverovatnije je NEĆE biti) - ovaj nekraj je vrlo, vrlo loš. i to ne samo zato što NIJE kraj, ni blizu (nisam ni očekivao da linč sve objasni i lepo veže mašnicu - ili da servira na tanjiru ko parče pite od višanja) nego zato što OVAJ kraj ima vrlo malo ili nimalo veze sa 17 sati koje smo gledali pre toga.
da nacrtam: volim linčove misterije, obožavam završetke i MALHOLEND DRAJVA i LOST HAJVEJA, koji iako deluju čudno i bezvezno zapravo imaju smisla i dobro zaokružuju TE priče.
avaj, tvin piks priča ovim 'krajem' NIJE uopšte lepo zakružena. ni blizu...

Gorky је рекао...

Slazem se , moram da prenesem nešto:
交代, that is "jiāo dài", is Chinese meaning 'to explain'. The ultimate negative force is explanation

Барон Ракон је рекао...

Чекај да се саберем...јесам овђе ил у ложи?Јели фјучр ил је пест?
Чоче,па ово је најсмисленији крај који је могао да се деси...кад рече 'Чалфонт'мене струја удари јер ако је нешто тражило не објашњење,него мали корак ка рефлектору то су те сцене са бабом и унуком,јер не појављују се они тек тако у филму и серији...тако да ја пошто нисам неки фан ове сезоне ја обожавам овај кошмарни крај и еп.18 која у себи заправо највише носи потенцијал за прави нови ТП,јер оне сцене по Вегасу су неки суреализам који једноставно није ТП...сад ми је у глави и она песма са 'Лором у мрачној шуми'из серије.
Може Линч да показује средњи прст колико хоће али кад је Шерил Ли у кадру то има моћ,и очекиван или не тај њен врисак на крају ме је препао до последњег нерва,јер потврђује наговештавај из претходне сцене да се врата пакла нису затворила...Линч је иначе мајстор за одабир локација за снимање и ово му је први пут да је промашио осим ако и то није део троловања...

Барон Ракон је рекао...

Да ли је ово случајност http://openvault.wgbh.org/catalog/V_FA033C22CAB6400F8F3E56841604E983

Барон Ракон је рекао...

Прочитах добар коментар: ,,То што Лора шапуће Куперу на уво је име и локација конобарице из Одесе коју треба да потражи 25 год.касније''

Ови што чекају следећу сезону мислим да ће морати сада да се стрпе једно 50 год.

Borisav је рекао...

Meni je novi Twin Peaks više prijao od starog, ali nisam potpuno zadovoljan. Moglo je i moralo mnogo bolje. Nije problem u tome što stvari nisu objašnjene, nego što nisu dovršene. Imam utisak kao da delovi serije nedostaju...Zbog toga ima previše likova i događaja koji nemaju nikakvu funkciju. Sve u svemu, daleko je ovo od nedostižnog Riget-a.

Барон Ракон је рекао...

Мислим да су 17 епизода,са можда изузетком осме,нека врста освете људима који су хтели да се ТП врати,онима који би хтели пре да сазнају шта ће се десити следеће него да уживају и контемплирају тренутак - зато их је Линч опасно извозао + већ на почетку кад оно двоје гледају кутију и главе им бивају уништене он ставља до знања да ће да јебе матер публици,сам начин презентовања ствари је био кич што је кулминирало са оном дебилном борбом на крају-рукавица против Бабл-Боба!
Е сад,остављам простор да је 18.еп. можда нешто друго мада и ту има доста временских померања...идем да оверим репризу

Барон Ракон је рекао...

Да се исправим ипак мало,кич је дакле био намеран зато се у Вегасу као престоници кича и дешава радња.Све је било у сну сан,а ко ту кога сања?У коначности аутор публику или публика аутора?..или је аутор нечија тулпа која је постала свесна своје тулпости и хоће да рече нама,другим тулпама,нешто стварно кроз сан...
Можда то да не постоји граница између јаве и сна.Доста тога је везано за Америку што се тиче порука али наравно има и универзалних,моја омиљена је о мушко-женским односима тј.како Купер као добар мужјак,чистог срца не успева да спасе Лору,пре ње Ени,Меди,Керолајн,па ни Одри и стално покушава да их спасе ал не вреди 'It is happening again' дакле жена ако не најебе од лошег најебаће од доброг засигурно.

Занимљиво је овђе у овој сезони како се центар зла пребацује са оца на мајку,хм питам се само да ли је Линч још ономад имао све ово у глави,да ли је она сцена где Пит иде на пецање снимљена још тада,јер то значи да је све написано још тада,да прошлост диктира будућност...


matoji је рекао...

"Mi smo kao sanjari koji sanjaju i onda žive u snu. Ali ko je sanjar tog sna?"
TP je san u snu ili bolje reći košmar u košmaru. Ali konačni snevač nije ni Kuper ni Gordon Kol, nego Linč lično. Finalna epizoda relativizuje i ono poslednje što nas je još pridržavalo za realnost u fantastici TP-a, a to je Kuperova svest i integritet ličnosti. Dok 17. epizoda razrešava osnovni zaplet (kao san u snu) oličen u borbi dobra i zla personifikovanim u Lori i Bobu, 18. otkriva okvirni san/košmar koji sve podvodi pod logiku snova. Dolazi do promene identiteta, nestalnosti vremena i mesta i iskušavanja zdravog razuma koji sve to treba da svari. Kuperov osećaj gubljenja zdravog razuma, oličen u pitanju – “Koja je ovo godina?” i Lorin besomučni krik bude Linča iz njegovog košmara.

Jeste, rekao sam gore da će to sve Linč na kraju da veže u mašnicu, ali sam dodao - blue rose tipa. Dakle, ispostavlja se da je sve fejk. To jest, da je ceo TP jedan prolongirani košmar bez konteksta, odnosno bez onog koji sneva. I kao što se san obično prekida buđenjem baš u trenutku kulminacije, kada je uzbuđenje najveće, tako se i ova serija završava pre nego što je dala mnoge odgovore. Ko zna zašto je to dobro.

Барон Ракон је рекао...

А Carrie'Page'уствари изгубљена страница из Лориног дневника ццц kako je генијалан овај Линч,какав диландоговски крај...
није ли лик Купера у суштини инспирисан Орфејем?

Slaviša Ješić је рекао...

Да ли ико од цењене господе уочава неке огромне сличности између прве две сезоне Твин Пикса и ''Мистерија'', помало скрајнутог али за мој грош најбољег (подвлачим ово Н А Ј Б О Љ Е Г ) романа Кнута Хамсуна из његове ране фазе пре него што је постао смарач (сама радња, линчовска атмосфера, линчовски ликови) провученог кроз све могуће линчовске филтере с циљем да се одабере само месо погодно за стварање чистије линчовске хорор-трилер мистерије тамо где је Хамсунов урадак био конфузан,неодређен и хаотичан (што не умањује мој ужитак) и колико-толико ублажи класична Хамсунова сапуница замењена класичном Линчовом сапуницом и колико би агент Купер могао и морао бити базиран на лику једног од најшармантнијих и најдивнијих јунака савремене књижњвности - Јохана Нагела или их само ја видим јер желим да их видим тамо где сличности уопште нема ? Ако будем ишао у уторак ово је питање које ћу поставити господину Линчу.

Dejan Ognjanovic је рекао...

možeš li malo da elaboriraš te "sličnosti"? nisma čitao knjigu, samo sam film po njoj gledao, i on se bavi jednom ljubavnom pričom, koliko se sećam, jedna fam fatal je na delu, i to je to. ajd' pojasni...

Slaviša Ješić је рекао...

Taj филм је сам по себи једна јако слабашна и не претерано верна адаптација романа, грозно грозно остварење, ако мислите на онај са Руђером Хауером у главној улози јер сам само тај гледао и контам да је о њему реч, акценат стављен на љубавној причи која, руку на срце, игра велику улогу у добром делу романа али..

Најпре да се извиним због бомбастичности претходне изјаве која може натерати на помисао да је реч о два готово идентична дела и о идентичним ликовима јер то није истина, можда сам створио забуну али ми то није била намера - једноставно постоје неке сличности због којих не могу да се отмем утиску да би сам Линч, да је којим случајем живео као књижевник у Норвешкој крајем деветнаестог века, написао нешто налик овоме.. још једно извињење за трапавост

Она очигледнија и основна сличност може се уочити у самој радњи - нападно eксцентрични главни јунак романтичарске природе завршава у забаченом градићу пуном фрикова у коме се дешава мистериозно (само?)убиство претежно вољене особе које је, у случају да је реч о убиству, морао починити неки од становника градића иако на први поглед нико нема никакав већи мотив за тако крупан злочин, користи своје јединствене (чини се натприродне) методе којима доноси закључке, прича са самим собом о битним траговима (у случају Купера - Дајен), поседује наизглед магичан прстен и манипулише локалним становништвом док постепено разоткрива прљавштину која се скрива испод привидно идиличне површине једне (у овом случају) претежно богате заједнице, мада за своје задовољство за разлику од Купера коме је то посао, али и сам бива очаран мистично-нордијском атмосфером места и у појединим тренуцима постаје ''један од њих'' па и гори од њих самих - његово одушевљење тим комадом раја на земљи једнако је једино згроженошћу и сажаљењем над шљамом који га настањује, а настањује га баш дебео шљам што у филму није представљено онако како треба јер су ликови из романа баш...твинпиксовски и сви скривају нешто или су обавијени неким велом мистерије из овог или оног разлога а неке од тих тајни су провучене и мајсторски наговештене на прилично суптилан начин, с разликом у томе да Хамсун приметно напада лицемерни декадентни снобовски слој друштва тамо где се Линч бави и наизглед обичним људима и њиховим обичним животима и обичном Америком.

А ОНДА И - по начину на који Хамсун тролује читаоца можда чак и више него Линч, (колико успешно то је на другима да процене, мени лично је било супер али познајем и људе који тврде супротно и презиру роман) јер овде баш ништа није откривено или је пак само загребано и остављено по страни или чак није ни било намере да се ишта открије или није било ничега за открити а и сам крај је ултимативни ВТФ чему све ово моменат, као и лик Нагела

Дакле: поједини делови радње, највише од свега - атмосфера, ликови, романтична сапуница, мешавина жанрова:мистерија, трилер, детективски роман, комедија, романса, и врхунско троловање.. е сад треба и истрпети то што роману фали мало кохерентности јер делује да ни сам Хамсун није знао шта жели што је мени искрено деловало као додатан плус јер се све време дешавало нешто занимљиво и уврнуто чак ни кад није имало много смисла или везе са самом радњом а не смета ми много ни класична Хамсунова патетика, политичка некоректност и уопште потреба да искаже свој политички став и да бернхардовски рентује пре самог Бернхарда у неким тренуцима.

Dejan Ognjanovic је рекао...

dragi slaviša, mnogo ti hvala na ovoj elaboraciji. sad si me vanredno zainteresovao za roman. film MISTERIJE sa r. hauerom i s. kristel mi je vrlo prijao kad sam ga gledao pre četvrt veka, ali nisam ga skoro ponovio. ako je knjiga bar pola toga kako si je opisao, slasno ću da je progutam! evo, već sam skinuo eng. prevod i bacam se na nju što pre budem mogao. pa nije slučajno da hamsun ima knjige sa naslovima kao što su PAN i ZAVODNIK!

Slaviša Ješić је рекао...

Нема на чему, задовољство је моје а било би још веће уколико би Вам се допао роман, што се тиче ''Пана'' то је последња занимљива ствар коју је написао, барем према мом мишљењу, (његовог)''Заводника'' нажалост још нисам читао па не могу да судим али су ми те сличности са насловима заиста симпатичне.

Само још једном напомињем да треба спустити очекивања јер се мој коментар о сличности са Твин Пиксом односио на верзију романа која би у том случају била ''провучена кроз све могуће линчовске филтере с циљем да се одабере само месо погодно за стварање чистије линчовске хорор-трилер мистерије тамо где је Хамсунов урадак био конфузан,неодређен и хаотичан и колико-толико ублажи класична Хамсунова сапуница како би била замењена класичном Линчовом сапуницом''.. односно, уколико сте већ упознати са његовим делима, а јесте, ово се по стилу и форми не разликује много од онога што сте раније прочитали и све зависи од тога колико лежи као писац и колико можете толерисати те отуђене, ментално нестабилне и патетичне протагонисте и њихово бунило а можда сам и ја упао у бунило и умислио ствари којих нема, што није сасвим немогуће (мада за прву половину књиге стављам руку на пањ). Захваљујем на љубазним одговорима, све најбоље. Јавите утиске кад се нађете у могућности.

Барон Ракон је рекао...

Линч је Финац пореклом сигурно је читао нордијске ауторе,а једном сам читао у једном чланку да је као млад био симпатизер Хитлеровог лика и дела баш као и Хамсун.

Dejan Ognjanovic је рекао...

ma šta lupetaš bre čoveče, gde to nađe, gde to piše, daj to 'negde', taj 'jedan članak' ili ćuti jbt!